Üniversiteye HazırlıkSınav Gününü Yönetmek

12 Mart 2021
https://www.ofisegitim.com.tr/wp-content/uploads/2021/03/sinav-gununu-yonetmek-ofis-ozel-ogretim-kursu-blog-1280x800.jpg

Talebeler sınava hazırlandıkları süre boyunca nasıl ders çalışacakları, netlerini nasıl yükseltecekleri konularında sık sık taktikler duyabilirler. Tüm bu hazırlık sürecinin yanı sıra sınav günü de dikkat edilmesi gereken önemli bir husustur.

Ceyda Korkmaz

İTÜ Endüstri Mühendisliği ’26

 

Her ne kadar talebeler sınava hazırlık sürecinde sınav anını düşünmekten kaçınsalar da sınav anı yönetimi çok büyük önem arz etmektedir. Sınav günü pek çok talebe için göz korkutucu olabilmektedir. Aylarca hatta yıllarca verilen emeğin karşılığının alınması istenen günün, stres ve kaygıyla karşılanması aslında oldukça normal bir durumdur. Stresi ortadan kaldırmak yerine onu yönetebilmenin öğrenilmesi gerekir çünkü stres iki ucu keskin bir bıçak gibidir. Doğru kullanıldığı sürece önümüzü açar, dikkati yoğunlaştırıp performansı arttırır fakat yanlış kullanıldığında bizi yaralar, okuduğumuzu anlamamaya ve dikkat hatalarına sebep olur. 

Sınav anı hazırlığı 2 hafta önceden başlamalıdır. Talebe bu süreçte yapılan ortak hatalara karşı uyanık olmalıdır. Talebe iki hafta boyunca bir rutin oluşturmalıdır. İki hafta boyunca kahvaltı saatlerini, yatış-kalkış saatlerini aynı tutmalıdır. Talebe diğer vakitlerde dağınık bir rutine sahipken sınav günü düzenli bir rutine dönmesi olası ve sağlıklı değildir. Örneğin, normalde sabah bir şey yemekten midesi bulanan bir insanın sınav sabahı zorlama bir kahvaltı yapması veya günlük 6 saatlik uykuyla yetinen bir talebenin sınav gecesi 10 saat uyumaya çalışması gibi. Bazı talebeler sınav gecesi heyecandan uyuyamayabilir ve bu talebede sınav günü strese neden olabilir. Fakat o anın verdiği adrenalin sayesinde uykusuzluk, talebede düşünüldüğü kadar olumsuz bir etki yaratmaya da bilir ki bunu destekleyen birçok yaşanmış örnek vardır.

Sınav günü için rutin oluşturmanın yanı sıra sınav yerinde izlenecek birkaç adım talebelere oldukça yardımcı olabilir. Sınav sabahı sınav yerinin çevresinde her türlü kaygı düzeyine sahip talebe bulunur. Etrafta sizden daha fazla stresli insanları görüp onlara odaklanmak onların stresinin size bulaşmasına sebep olabilirken sizden daha az kaygılı insanları görmek de sizi endişelendirip aynı şekilde olumsuz etkileyebilir. Dolayısıyla bekleme sürecinde etrafınıza değil kendinize odaklanmak size fayda sağlayacaktır. Sınavı olacağınız salona çok erken veya çok geç gitmek sizi olumsuz etkileyebilir. Geçmek bilmeyen dakikalar sınavla ilgili farklı endişeler doğururken yetersiz bir zaman da telaşlanmaya sebep olabilir. Sınav kâğıdı dağıtılıncaya kadar sırada otururken ne yapılacağının önceden belirlenmesi, kontrolün talebede olduğu hissine katkı sağlar. 

Sınav başladı uyarısından sonra ilk başta soruları anlamamanız, çok zor ve farklıymış gibi gelmesi, odaklanmakta güçlük çekmeniz olağan durumlardandır. Talebenin, bu sürecin geçici olduğunu ve bu sınavın defalarca çözdüğü denemelerden biri olduğunu kendisine hatırlatması gerekir. Zorluk düzeyi yüksek olan bir sınav olsa dahi herkesin aynı sınavı çözdüğü ve bunun bir puan değil sıralama sınavı olduğu unutulmamalıdır. Belli bir süre sonra kaygı düzeyi azalacaktır ve talebe kendisini sınavın akışına bırakmış olacaktır.

Sınav gününün korkulacak bir gün olduğunun aksine verilen tüm emeklerin karşılığının alınacağı bir gün olduğu bakış açısına sahip olunması gerekir. Talebe sınav anı yönetimi ile ilgili kaygılara sahipse sınavdan önce psikolojik destek almaktan çekinmemelidir. Ülkemizde psikolojik destek alma konusuna genel olarak sıcak bakılmasa da bu süreçte desteğin, kişinin bilinçlenmesinde ve motivasyonunu arttırmasında önemli katkıları olur. Unutmayın ki sınava giren herkes belli bir kaygı düzeyine sahiptir, önemli olan bu kaygıyı doğru yönetebilmektir. Sonuç olarak kişi çok emek harcayarak hazırlandığı, geleceği için önem arz eden bu sınavın olduğu gün stresli olmaktan korkmamalı ve bunun belirli bir düzeyde normal, hatta gerekli olduğunu kabul etmelidir.

İletişim
Kalenderhane Mah. 16 Mart Şehitleri Cad. No.:7 Fatih / İSTANBUL

Gelmeden önce randevu alın

0531 554 47 66
0553 699 04 12
Haftanın 6 Günü 10:00 - 18:00
Ofis, Cuma Günleri Tatil!
Bülten Üyeliği

X